scroll_to_content

AKO VYBRAŤ OSOBNÚ VÁHU

Telesná váha je dôležitý údaj. Ale nie je veľavravný. Šesťdesiat päť kíl môže vyzerať rôzne pri rovnakej výške, veku i pohlaví - napríklad ako 165 cm vysoká tridsaťpäťročná žena s problémovými partiami od pása nadol, ktorá volí radšej dlhé topy s voľnejším strihom, aby zakryla rozvlnené boky alebo ako atlétka, ktorej telo je ako z mramoru. Dôležitejšie ako telesná váha je totiž pomer tukov, svalov a vody v tele. A to sa obyčajnou analógovou alebo mechanickou váhou nedá zmerať. K tomu sú určené špeciálne diagnostické osobné váhy. Tiež vám hneď, keď počujete "špeciálny", napadne "pekelne drahý"? Toto nie je ten prípad. Inteligentnú váhu totiž kúpite už za päťsto korún. Samozrejme záleží na značke, množstve funkcií a doplnkov.

Diagnostická osobná váha zmeria až 11 parametrov

Inteligentné diagnostické váhy ukážu telesné hodnoty, ktoré sú pre športovcov a osoby zamerané na zlepšenie fyzického zdravia dôležité. Do systému váhy zadáte svoje údaje (vek, výšku, pohlavie) na základe ktorých spolu s meraním váha určí:

  • telesnú hmotnosť s max odchýlkou 50 g,
  • BMI čiže Body Mass Index mieru objemu tuku v kilogramoch na meter štvorcový,
  • percento tuku v tele,
  • percento svalovej hmoty,
  • percento vody v tele,
  • viscerálny tuk (tuk v dutine brušnej),
  • hodnotenie ideálneho pomeru viscerálneho tuku,
  • hmotnosť kostí,
  • metabolický vek (prirovná metabolizmus k zodpovedajúcemu veku - aj keď máte štyridsať, môžete mať metabolizmus dvadsaťročného, ale aj šesťdesiatročného človeka v závislosti na kondícii a životnom štýle),
  • BMR - bazálny metabolizmus, tzn. počet kalórií potrebných pre základné fungovanie tela,
  • AMR - aktívny metabolický výdaj, tzn. počet kalórií potrebných k aktívnemu životu,
  • fyzickú kondíciu a prirovnať ju k jednému z deviatich somatotypov.

Ako diagnostická váha funguje?

Všetky merania vychádzajú z analýzy tzv. bioelektrickej impedancie. Pomer svalov, tukov, vody a kostí meria slabým elektrickým prúdom, ktorý prechádza celým telom. Podľa toho, aký odpor sval, voda, kosť alebo tuk kladie elektrickému prúdu, váha vypočíta pomer jednotlivých hodnôt. Odchýlka u domácich diagnostických váh môže byť 5%, čo sa nám zdá ako zanedbateľné. Tu je potrebné tiež upozorniť, že diagnostické váhy nie sú vhodné pre osoby s kardiostimulátorom a pre tehotné. Vždy si túto informáciu overte u výrobcu alebo sa poraďte so svojím lekárom.

Na čo sa pri výbere inteligentnej váhy zamerať?

Každá váha ponúka iné funkcie, ovládanie a doplnky. Ak svoj výkon a pokrok sledujete pomocou aplikácií v smartphone alebo v inteligentných hodinkách, zamerajte sa na kompatibilitu jednotlivých zariadení. Dôležité je tiež si uvedomiť, pre koľko osôb váhu kupujete.

  • Možnosť zdieľania informácií: niektoré váhy môžete spojiť so svojim inteligentným telefónom alebo počítačom a to vďaka USB portu, wi-fi, SD karte alebo bluetooth. Inteligentná váha môže ponúknuť virtuálneho trénera alebo sledovať pokrok s vaším okruhom priateľov a zdieľať ho s nimi.
  • Kompatibilné aplikácie: máte v mobile appku, ktorú chcete vylepšiť o údaje z váhy? Presvedčte sa, že sú všetky zariadenia kompatibilné (váha, smartphone, hodinky a pod.).
  • Pre koľko ľudí váhu kupujete? Len pre seba, alebo ju bude využívať celá rodina? Niektoré váhy dovoľujú nahrať len dva profily, niektoré až osem.
  • Nosnosť váhy: to je veľmi dôležitá informácia, pretože rad váh má nosnosť do 100 kg. A to je k ničomu, keď bežne vážite sto tridsať. Chytré váhy môžu mať nosnosť až 250 kg.

Rada na koniec - ako sa správne vážiť?

Aby výsledky boli relevantné a prinášali vám čo najpresnejšie informácie, dodržujte tieto pravidlá pre váženie:

  • vážte sa vždy v rovnaký čas (najlepšie ráno pred raňajkami), niektoré modely váh majú dokonca alarm, ktorý vás na čas merania upozorní,
  • vážte sa najlepšie nahí alebo v spodnej bielizni,
  • váha musí byť na rovnej pevnej podlahe, nožičky nesmú byť na škárach medzi kachličkami,
  • nožičky váhy nesmú byť zaprášené, mohlo by dôjsť k vychýleniu a v dôsledku toho k skresleniu dát,
  • váha by mala neustále stáť na jednom mieste, časté sťahovanie znižuje presnosť merania,
  • deň pred vážením nepite alkohol ani kofeínové nápoje,
  • deň pred vážením sa tiež vyhnite vyššej fyzickej záťaži (prechádzka je v poriadku, ale hodinový posilňovací tréning už môže meranie ovplyvniť),
  • niečo pre ženy - počas menštruácie sa nevážte, telo v tomto období zadržiava viac vody, čo môže skresliť výsledky.

Osobná diagnostická váha je rozhodne dobrá voľba v každej domácnosti bez ohľadu na vek či životný štýl. Spojením s ďalším šikovným zariadením sa vám otvára cesta k väčšej motivácii, zlepšeniu fyzického zdravia a splneniu svojich cieľov.

Autor článku: NIKI PAVLÍKOVÁ
"Je v prvom rade osmiruká mama. Dve deti, dom, záhrada, materská, podnikania, plnenie plánu k vysnívanej postave, varenie, písanie ... Naložila si dosť, ale zvláda to s pokojom, ktorý je pre ňu typický. Dokonca sa stihne aj vyspať. Ako skĺbiť chudnutie popôrodných kíl, dve "předškolkové" deti, prácu a domácnosť, o tom sa s vami delí vo svojich článkoch. Konečne návody, rady a tipy, ktoré vychádzajú zo skutočného života."