AKÝ PROTEÍN VYBRAŤ? II

Nedávno vyšlo na našom YouTube kanále video, kde sme v základe prebrali tie najbežnejšie kategórie proteínov, ich stručnú charakteristiku a výhody. Samozrejme, zďaleka nie všetko možno vtlačiť do niekoľkých minút, preto sa v tomto článku pokúsim nadviazať na predchádzajúce informácie a niektoré doplniť.
 

AKO POZNÁM KVALITNÝ PROTEÍN?

Existuje množstvo faktorov, ktoré určujú, nakoľko kvalitný produkt si kúpite. Tou bezpochyby jednou z najdôležitejších okolností je určite metóda filtrácie. Parametre filtrácie totiž určia, či bielkovina bude v takzvanom natívnom stave, teda či je biologicky aktívna, a okrem funkcie zdroja aminokyselín, napríklad pre svaly, má aj ďalšie zdravotné benefity (spomeňme napríklad podporu trávenia, či imunoglobulíny, pomáhajúce imunitnému systému). Naopak, ak je bielkovina nejakým spôsobom zbavená svojej natívnej konformácie (denaturovaná), napríklad práve nešetrnou metódou izolácie, pripravujete sa o ďalšie výhody užívania proteínu. Treba podotknúť, že denaturácia nie je iba nežiaduci efekt - niektoré druhy bielkovín je naopak potrebné kvlôi lepšej vstrebateľnosti denaturovať. Príkladom je vaječný albumín, ktorý sa používa ako zložka mnohých proteínov.

Môžeme rozlíšiť tri základné metódy získavania izolovanej bielkoviny.

Tou prvou, najmenej vhodnou, je takzvaná iónová výmena. Hoci sa ňou zo srvátky dá získať veľmi čistá bielkovina, ktorá je takmer dokonale zbavená tukusacharidov, jej nevýhodou je, že použitím chemických prvkov na izoláciu dôjde práve k denaturácii bielkoviny. Tento spôsob izolácie je však veľmi lacnou záležitosťou, čo sa odrazí aj v cene produktu. Taký proteín je potom vhodný napríklad do teplej kuchyne na prípravu rôznych koláčov a iných sladkostí, pretože tepelným šokom už k ďalšej nežiaducej denaturácii nedôjde.

Druhou metódou je klasická filtrácia, kde už k denaturácii nedochádza, pretože sa robí pri nižších teplách a bez použitia denaturačných činidiel. Srvátková bielkovina nie je tvorená len jedným typom bielkoviny, ale z daného pomeru rôznych bielkovinových reťazcov. Spomeňme napríklad imunoglobulíny, beta-laktoglobulín, alfa-laktalbumín, glykomakropeptidy a iné. Zachovanie pomeru jednotlivých frakcií sa však nedarí klasickej metóde filtrácie úplne dodržať, a niektoré cenné zložky sú vo finálnom produkte trochu potlačené. Pre bežného používateľa to nie je nič, čo by nejakým zásadným a pocítiteľným spôsobom ovplyvňovalo výhody proteínu. Avšak keď už kupujete proteín, prečo nie rovno ten ideálne spracovaný, keď ostatné sú cenovo v podstate porovnateľné?

Poslednou - treťou metódou je CFM metóda (cross flow microfiltration), ktorá je tou vôbec najšetrnejšou. Okrem zachovania natívnej konformácie bielkovín je zachovaný aj pôvodný pomer jednotlivých frakcií, takže finálny produkt je naozaj kvalitný. Na obale väčšinou túto trojpísmenovú skratku nájdete buď priamo na prednej strane alebo v zložení.

Keď už sme pri etiketách, tak kvalitný proteín by mal obsahovať, pokiaľ možno, minimum aditív – teda rôzne zahusťovadlá, sladidlá a podobne. Samozrejme, že čistú bielkovinu nenájdete, a ani by to nemalo zmysel - okrem toho, že by proteín napríklad nebol instantný, tak by ani veľmi dobre nechutil. Pokiaľ je však na zadnej etikete uvedených dvadsať položiek, je dobré spozornieť a pozrieť sa, aké zložky proteín obsahuje a na čo vlastne slúžia. Typickým  príkladom sú produkty, ktoré vystupujú ako tzv. nočné proteíny, kde môže byť obsiahnutý ako zdroj bielkovín kazeinát vápenatý. K nemu sa pridávajú rôzne druhy gumy na zahustenie výsledného nápoja. Kvalitný produkt, obsahujúci micelárny kazeín, je totiž po rozmiešaní trochu hustý - tak sa výrobcovia snažia pridaním gumy podradnú vápenatú soľ aspoň senzoricky pripodobniť micelárnemu kazeínu.

SACHARIDY V PROTEÍNE?

Často sa stretávam s tým, že ľudia riešia obsah sacharidov v proteíne. Ako veľmi je to naozaj dôležité? A ako veľmi sa líšia "diétne" a "nediétne" proteíny? Klasikou pre redukčné diéty sa stali izoláty, ktoré skutočne majú nižší podiel sacharidov ako bežný koncentrát, a to približne dvojnásobne. To síce znie ako veľký rozdiel, avšak absolútne hodnoty sú u oboch nízke. V bežnom koncentráte môžete nájsť približne 8 g sacharidov v 100 g výrobku, v izoláte napríklad 4 g v 100 g. Lenže jedna dávka nie je 100 gramov, ale napríklad len 30 gramov. V takejto dávke sa dostávame na rozdiel v podiele sacharidov medzi izolátom a koncentrátom na niečo málo cez jeden gram, čo je naozaj mizivá hodnota. Viac cukru má v sebe aj gumený medvedík. Z tohto hľadiska je aj koncentrát úplne dostačujúci proteín i v čase redukcie hmotnosti. Nemusíte sa sacharidov v proteínoch báť, to množstvo skutočne nestojí za zvýšenú pozornosť, iba ak by vám spôsobili napríklad tráviace ťažkosti.

NA ZÁVER

Ak sa rozhodujete pre svoj prvý proteín, neurobíte chybu s kvalitným koncentrátom, ktorý je skutočne najvšestrannejší. Ďalším proteínom v poradí by bol najskôr micelárny kazeín a nakoniec hydrolyzát, ktorého použitie je už viac špecifické. Kúpiť samozrejme môžete aj izolát alebo viaczložkový proteín. Podľa svojich cieľov môžete poradie ľubovoľne prehodiť a kúpiť ten alebo onen proteín. Pokiaľ ide o zdroje bielkovín, je srvátková bielkovina právom zlatým štandardom, a ak nemáte dobrý dôvod ju nekupovať, je všeobecne vzaté veľmi kvalitným zdrojom, ktorý dobre poslúži pri plnení vašich cieľov, či už ide o výkonnosť, naberanie svalov či redukciu tuku.

Autor článku: Viktor Jurák, Expert na fitness, kulturistiku a zdravý životný štýl.

 

Najpredávanejšie proteíny z našej ponuky

 

Akcie a zľavy na e-mail

Už ti neutečie žiadna akciová ponuka na produkty, ktoré ťa posunú bližšie k cieľu!

Denne predáme2 000+ suplementov
Týždenne pribalíme1 500+ vzoriek zadarmo
Mesačne poradíme5 000+ zákazníkom
Ročne nás navštívi1 500 000+ zákazníkov
MOŽNOSTI PLATBY:
DOPRAVA ZADARMO
Objednaj nad 20 € a za dopravu neplatíš.
VERNOSTNÉ ZĽAVY
Nakupuj u nás pravidelne a získaš VIP ceny.
EXPEDÍCIA DO 24 HODÍN
Objednaj do 13:00, balíček odošleme ešte dnes.
VLASTNÝ SKLAD
Vyberaj z tisícov produktov na sklade.
Potrebuješ poradiť?
info@fitness4u.sk
0951 148 801