AKÝ PROTEÍN VYBRAŤ?

Ponuka suplementácie je na dnešnom trhu naozaj široká a zorientovať sa v nej môže byť pre niekoho pomerne náročné. Nie zanedbateľnú časť ponuky tvoria proteíny, ktoré sa líšia v mnohých ohľadoch. Ak vám teda nestačí k šťastiu to, ako dobre konkrétna značka chutí, je tento článok práve pre vás. Každý proteín má svoje isté špecifiká a hodí sa k odlišnému použitiu. Ako teda postupovať pri výbere toho najvhodnejšieho práve pre vás?

 

ZÁKLADNÉ PARAMETRE

Proteín často býva jedným z prvých suplementov, po ktorých cvičenec siahne. Parametrov a kombinácií, z ktorých môžete vyberať, je samozrejme oveľa viac, než je možno pokryť jedným článkom. Poďme si ale ukázať tie úplne základné, ktoré vám môžu pomôcť v rozhodovaní.

OBSAH BIELKOVÍN

Obsah bielkovín v 100 gramoch produktu triedi proteínové doplnky do dvoch základných skupín.

Tou prvou sú bielkovinové koncentráty, ktorých hodnota obsahu bielkovín sa pohybuje niekde v rozmedzí 60 % (také produkty nie sú často úplne čisto proteínové, ale obsahujú ďalšie zložky, ako napríklad istý podiel sacharidov, a odporúčajú sa väčšinou v objemových prípravách) až 80 % (tie už slúžia väčšinou výhradne k navýšeniu príjmu bielkovín). Je to asi tá najvšestrannejšia kategória, vhodná k dochuteniu rôznych jedál, ako sú kaše na raňajky, tvaroh pred spaním alebo dokonca pečenie. Môžu sa použiť aj ako záchrana v čase, keď si chcete udržať denný príjem bielkovín, ale nemáte čas na prípravu vlastného jedla alebo nie je po ruke žiadne stravovacie zariadenie s kvalitnými potravinami. Tieto koncentráty nájdu využitie tiež v objemových či redukčných diétach, skrátka sú akousi kategóriou all-in-one.

Druhou skupinou sú takzvané proteínové izoláty. Tu sa obsah bielkovín dostáva až nad 90 % a tradične sa využívajú hlavne v redukčných diétach. Podľa môjho názoru tou hlavnou výhodou proteínových izolátov je veľmi nízky, takmer nulový podiel laktózy. Tá je častým dôvodom tráviacich ťažkostí u jedincov s určitým stupňom intolerancie. Dnešné produkty sú väčšinou už na takej úrovni kvality, že aj bežný koncentrát nerobí problémy. Ak je niekto skutočne na obsah laktózy veľmi citlivý, s kvalitným izolátom by nemal pociťovať žiadne ťažkosti. V krajnom prípade je možné siahnuť po iných zdrojoch bielkovín, ako sú hráškové, ryžové a mnohé ďalšie proteíny, ktoré už laktózu zo svojej podstaty neobsahujú vôbec.

DOBA TRÁVENIA

Všeobecne vzaté sú takmer všetky kategórie proteínových prípravkov v porovnaní s bežným jedlom pre telo oveľa rýchlejšie využiteľné, čo je potrebné vždy mať na pamäti.

Tým absolútne najrýchlejším je rozhodne hydrolyzát. Hydrolýza znamená skracovanie bielkovinových reťazcov štiepením ich chemických väzieb na kratšie (a tým aj rýchlejšie vstrebateľné) úseky, takzvané oligopeptidy. Podľa toho, akým vysokým stupňom hydrolýzy (DH) bielkovina prejde, radíme ju na škále DH až do hodnoty 32. Vyššia hodnota nutne neznamená lepšiu hodnotu. Bielkovina sa iba rýchlejšie vstrebá, pretože v takej zmesi sú obsiahnuté kratšie fragmenty bielkovín, ktoré telo enzymaticky spracuje rýchlejšie ako tie dlhé. Aj vďaka tomu je vhodné u takého proteínu používať nižšie dávky. Tí z vás, ktorí po tréningu užívajú napríklad 40 g prášku, by mali použiť radšej menej hydrolyzátu a zvyšok doplniť bežným proteínom, napríklad klasickým koncentrátom. Doba vstrebávania je rôzna, podľa stupňa hydrolýzy, ale možno počítať s polhodinou až hodinou.

Druhým najrýchlejším proteínom je už spomínaný izolát, ktorého doba vstrebávania je približne dvojnásobná. Takmer rovnako je na tom aj klasický koncentrát. Jednu až dve hodiny je treba stále považovať za veľmi rýchlu dobu vstrebania.

Tým najpomalším je kazeín. Treba mať na pamäti, že pomalé vstrebávanie sa nerovná zlé vstrebávanie. Naopak, vstrebávanie je veľmi kvalitné a prísun aminokyselín do tela je rozložený do relatívne dlhého intervalu štyroch až ôsmich hodín, čo je ideálne napríklad v noci. Výskum tiež poukazuje aj na výbornú pomoc kazeínu v potréningovom nápoji, kedy kombinácia hydrolyzátu, klasického koncentrátu a micelárneho kazeínu približne v pomere 1:2:1 je vôbec najlepšou kombináciou na naštartovanie proteosyntézy, zrazenie kortizolu a naštartovanie regeneračných procesov.

Akousi kombináciou jednotlivých druhov bielkovín vznikajú tzv. viaczložkové proteíny, ktoré kombinujú výhody všetkých spomenutých skupín.

Záleží na vás, ktorý proteín a na čo hodláte využiť. Každý proteín má isté benefity, avšak so žiadnym nemožno urobiť chybu a spektrá výhod každej skupiny sa veľkou mierou prekrývajú. Nemožno ukázať na jeden proteín, že je lepší ako tie ostatné, ak však neplánujete kúpiť viac druhov proteínov naraz, odporučil by som začať u nestarnúcej klasiky, ktorou je srvátkový koncentrát.

Autor článku: Viktor Jurák, Expert na fitness, kulturistiku a zdravý životný štýl.

 

Najpredávanejšie proteíny z našej ponuky

 

Akcie a zľavy na e-mail

Už ti neutečie žiadna akciová ponuka na produkty, ktoré ťa posunú bližšie k cieľu!

Denne predáme2 000+ suplementov
Týždenne pribalíme1 500+ vzoriek zadarmo
Mesačne poradíme5 000+ zákazníkom
Ročne nás navštívi1 500 000+ zákazníkov
MOŽNOSTI PLATBY:
DOPRAVA ZADARMO
Objednaj nad 20 € a za dopravu neplatíš.
VERNOSTNÉ ZĽAVY
Nakupuj u nás pravidelne a získaš VIP ceny.
EXPEDÍCIA DO 24 HODÍN
Objednaj do 13:00, balíček odošleme ešte dnes.
VLASTNÝ SKLAD
Vyberaj z tisícov produktov na sklade.
Potrebuješ poradiť?
info@fitness4u.sk
0951 148 801