Minerálne látky

Minerálne látky sú anorganické látky, ktoré udržujú v organizme stále vnútorné prostredie, regulujú, aktivujú a kontrolujú metabolické procesy a sú dôležité na vedenie nervových vzruchov. Podľa množstva, ktoré telo potrebuje, ich delíme na minerály a stopové prvky. Organizmus negatívne ovplyvňuje nedostatok, ale aj nadbytok minerálnych látok.

Hoci sa obe skupiny v organizme vyskytujú v stopových množstvách, sú pre jeho správnu funkciu nevyhnutné. V prvej fáze výživovej nedostatočnosti je organizmus ohrozený predovšetkým nedostatkom vitamínov rozpustných vo vode (najmä vitamín C a vitamíny skupiny B), po 14-21 dňoch je však nevyhnutné dodávať aj stopové prvky a vitamíny rozpustné v tukoch. Ak je organizmus vo fáze ťažkej podvýživy alebo sú známky zvýšených strát (napr. straty Zinku črevnými fistulami alebo straty Železa pri krvácaní), je potrebné podávať vitamíny a stopové prvky do organizmu okamžite po začatí intenzívnej nutričnej podpory.

Minerály

Minerálov potrebuje ľudské telo rádovo miligramy za deň. Patria tu:

  • Vápnik (Ca) - tvorí základ zubov a kostí. Jeho nedostatok spôsobuje osteoporózu. Pomáha znižovať krvný tlak, zmierňuje prejavy alergií. Dôležitým zdrojom Vápnika sú mlieko, mliečne výrobky, strukoviny, semienka a mak.
  • Horčík (Mg) pomáha znižovať hladinu Cholesterolu a pôsobí preventívne proti vzniku srdcových ochorení, znižuje krvný tlak, zabraňuje vzniku obličkových kameňov. Zlepšuje psychický stav, pôsobí ako antidepresívum. Prispieva k správnej funkcii prostaty. Zdrojom Horčíka sú celozrnné výrobky, minerálne vody, mak, mäso, orechy, vločky a strukoviny.
  • Fosfor (P) tvorí spolu s Vápnikom základ kostí a zubov. Posilňuje zuby, pôsobí preventívne proti zubnému kazu. Je dôležitý na správnu funkciu obličiek. Zdrojom Fosforu sú mäso, hydina, ryby, vajcia, semienka, ovocie (egreše, ríbezle) a zelenina (hrášok, špargľa, kukurica).
  • Draslík (K) je nevyhnutný na správnu funkciu svalov, jeho nedostatok spôsobuje kŕče. Pôsobí preventívne proti vzniku srdcových ochorení, znižuje krvný tlak, zbavuje únavy a podráždenosti. Zdrojom Draslíka sú obilniny, strukoviny, zelenina (paradajky, žerucha, petržlen) a ovocie (marhule, citrusy, ríbezle, banány).
  • Sodík (Na) je dôležitý na udržanie vnútorného prostredia. Stimuluje činnosť obličiek a podporuje metabolizmus minerálov. Hlavným zdrojom Sodíka je kuchynská soľ.

Stopové prvky

Potreba stopových prvkov sa počíta na mikrogramy za deň. Patria tu:

  • Železo (Fe) je súčasťou Hemoglobínu, látky, ktorá je nevyhnutná na transport kyslíka v tele. Posilňuje obranyschopnosť. Nedostatok spôsobuje chudokrvnosť, ktorej sprievodnými znakmi sú bledosť, únava a bolesti hlavy. Zdrojom železa sú červené mäso, krv, vnútornosti, semienka, orechy, fazuľa a strukoviny.
  • Meď (Cu) podporuje metabolizmus Železa a podieľa sa na bunkovom dýchaní. Pôsobí preventívne proti chorobám srdca a rakovine. Nachádza sa v morských rybách, celozrnných výrobkoch, strukovinách, listovej zelenine, orechoch, vločkách, zelenine (reďkovky, paradajky) a v ovocí (hrušky, jahody, slivky, marhule).
  • Zinok (Zn) podporuje metabolizmus cukrov, má vplyv na funkciu pohlavných žliaz, podporuje imunitný systém, pôsobí preventívne proti nachladnutiu. Urýchľuje hojenie rán. Jeho zdrojom sú tekvicové semienka, pšeničné klíčky, celozrnné výrobky, mak, vločky, mäso a hydina.
  • Mangán (Mn) sa zúčastňuje metabolizmu cukrov, pôsobí preventívne proti vzniku rakoviny. Znižuje riziko vzniku osteoporózy. Zdrojom sú celozrnné výrobky, vločky, orechy, listová zelenina a žĺtok.
  • Kremík (Si) pôsobí preventívne proti vzniku srdcových ochorení, podieľa sa na stavbe kostí. Je dôležitý na krásu vlasov, nechtov a pokožky. Zdrojom sú otruby, vločky, celozrnné výrobky, ryža, cibuľa a jahody.
  • Jód (I) je podstatný na tvorbu hormónov štítnej žľazy. Ovplyvňuje metabolizmus živín. Zdrojom jódu sú predovšetkým morské ryby. Jód sa pridáva tiež do soli.
  • Chróm (Cr) sa zúčastňuje metabolizmu sacharidov, je dôležitý na posilnenie obranyschopnosti organizmu. Nachádza sa v mäse, lesných plodoch a kvasniciach.
  • Fluór (F) je dôležitý pre zdravé zuby (zabraňuje zubnému kazu) a na tvorbu kostí. Zdrojom sú morské ryby, čierny čaj a fluorizovaná voda.
  • Selén (Se) je významným antioxidantom, preventívne pôsobí proti vzniku nádorových ochorení. Chráni pred negatívnym pôsobením ťažkých kovov. Zabraňuje vzniku srdcových chorôb. Podporuje správnu funkciu pohlavných orgánov. Zdrojom sú obilniny, kukurica, celozrnné výrobky a morské ryby.

 

Akcie a zľavy na e-mail

Už ti neutečie žiadna akciová ponuka na produkty, ktoré ťa posunú bližšie k cieľu!

Denne predáme2 000+ suplementov
Týždenne pribalíme1 500+ vzoriek zadarmo
Mesačne poradíme5 000+ zákazníkom
Ročne nás navštívi1 500 000+ zákazníkov
MOŽNOSTI PLATBY:
DOPRAVA ZADARMO
Objednaj nad 60 € a za dopravu neplatíš.
VERNOSTNÉ ZĽAVY
Prihlás sa a získaš VIP ceny.
EXPEDÍCIA DO 24 HODÍN
Objednaj do 13:00, balíček odošleme ešte dnes.
MÁME TOHO VEĽA
Vyberaj z tisícov produktov na sklade.
Potrebuješ poradiť?
info@fitness4u.sk
0951 148 801