Vitamíny

Vitamíny sa zúčastňujú takmer všetkých biochemických reakcií, podieľajú sa na metabolizme cukrov, tukov i bielkovín. Posilňujú imunitný systém, pomáhajú bojovať proti chorobám a alergiám, odstraňujú únavu a sú dôležité na krásu a duševnú pohodu. Je potrebné mať na pamäti, že mnohé vitamíny sa vysokou teplotou znehodnocujú.

  • Nedostatok vitamínov - hypovitaminóza môže byť príčinou porúch funkcií organizmu. Môže byť spôsobená nedostatočným príjmom vitamínov v potrave, ale tiež môže byť sprievodným javom niektorých ochorení, pri ktorých nie je organizmus schopný vitamíny spracovať.
  • Úplný nedostatok vitamínov - avitaminóza.
  • Nadbytok vitamínov - hypervitaminóza. Nadbytok hydrofilných vitamínov telo vylúči močom, nadbytok lipofilných sa usadzuje a môže viesť k toxicite pečene.

Rozdelenie vitamínov podľa rozpustnosti

  • hydrofilné, rozpustné vo vode: B komplex (skupina vitamínov B) a vitamín C,
  • lipofilné, rozpustné v tukoch ukladajúce sa do pečene a telesného tuku, preto jedine z týchto vitamínov si telo dokáže urobiť zásobu. Sú to vitamíny A, D, E a K.

Hydrofilné vitamíny

  • Vitamín B1 - Tiamín pôsobí preventívne proti vzniku srdcových ochorení, podieľa sa na metabolizme cukrov, má priaznivý vplyv na nervový systém, priaznivo pôsobí na náladu a výkonnosť, je dôležitý pre pamäť a na udržanie pozornosti. Zdrojom tohto vitamínu sú kvasnice, droždie, pšeničné klíčky, mäso, ryby, strukoviny, zelenina (hrášok, karfiol, kaleráb) a ovocie (pomaranče, slivky, hrozienka).
  • Vitamín B2 - Riboflavín sa zúčastňuje metabolizmov všetkých živín, je dôležitý na tvorbu energie. Podporuje jasnejšie videnie, zvyšuje výkonnosť. Hlavným zdrojom tohto vitamínu sú mlieko a mliečne výrobky, pečeň, ryby, kvasnice, droždie, strukoviny a celozrnná múka.
  • Vitamín B3 - Niacín je dôležitý na udržanie dobrej nálady, pôsobí proti depresiám, zmierňuje alergické prejavy, znižuje krvný tlak a pôsobí priaznivo na migrénu. Nachádza sa v kvasniciach, v droždí, semienkach a strukovinách.
  • Vitamín B5 - Kyselina Pantoténová pomáha odbúravaniu "zlého" Cholesterolu, pôsobí tak preventívne proti vzniku srdcových chorôb. Je dôležitý pre zdravie a krásu kože. Pôsobí pozitívne na funkciu čriev, proti nadúvaniu a zápche. Pomáha pri hojení rán. Zdrojom tohto vitamínu sú kvasnice, droždie, vnútornosti, ryby, hydina, vločky, strukoviny, orechy a semienka.
  •  Vitamín B6 - Pyridoxín je súčasťou metabolizmu Cholesterolu, pomáha tak preventívne proti srdcovým ochoreniam. Môže pomôcť pri redukčných diétach, predchádza vzniku stresu a depresií, zvyšuje obranyschopnosť organizmu. Jeho zdrojom sú kvasnice, klíčky, droždie, celozrnná múka, semienka, zelenina (zemiaky, mrkva, paprika) a ovocia (banány, hrozienka, citróny).
  • Vitamín B7 - Biotín upravuje hladinu cukru v krvi, podporuje vstrebávanie tukov, pomáha tak pri chudnutí. Je dôležitý pre krásu pokožky, vlasov a nechtov. Jeho zdrojom sú kvasnice, droždie, sója, orechy a ovsené vločky, zelenina (karfiol, fazuľa, paradajky, cibuľa) a ovocie (banány, maliny, ríbezle).
  • Vitamín B9 - Kyselina Listová pôsobí pozitívne na vznik a udržanie dobrej nálady. Hrá úlohu pri prevencii proti srdcovým chorobám. Dôležitý je najmä v prvom trimestri tehotenstva, zabraňuje vzniku vrodených vývojových chýb. Zdrojom tohto vitamínu sú listová zelenina, orechy, ovocie (banány, pomaranče) a vnútornosti.
  • Vitamín B12 - Kobalamín pôsobí preventívne proti vzniku srdcových ochorení. Priaznivo pôsobí proti únave, "dodáva" energiu, pomáha mierniť stresy a depresie. Hrá dôležitú úlohu pri tvorbe aminokyselín. Zdrojom tohto vitamínu sú pečeň, ryby, kvasnice, mlieko a mliečne výrobky.
  • Vitamín C - Kyselina Askorbová zvyšuje obranyschopnosť organizmu, pôsobí preventívne proti ochoreniam dýchacích ciest. Pomáha predchádzať srdcovým ochoreniam. Je dôležitý pre prevenciu vzniku rakoviny. Má priaznivý vplyv na hojenie rán. Pôsobí proti starnutiu. Je dôležitý pre krásu vlasov, nechtov a pokožky. Najväčším zdrojom tohto vitamínu sú šípky, ovocie (ríbezle, citrusy, jahody) a zelenina (paprika, kaleráb, mrkva).

Lipofilné vitamíny

  • Vitamín A - Retinol je dôležitý pre zrak, umožňuje vidieť aj za tmy, jeho nedostatok sa prejaví šeroslepotou. Pôsobí preventívne proti zápalom sliznice dýchacích ciest. Má priaznivé účinky na plodnosť. Zabraňuje predčasnému starnutiu kože a vzniku vrások. Je antioxidantom. Zdrojom vitamínu A sú ryby, vnútornosti a žĺtky, mrkva, špenát, brokolica a marhule.
  • Vitamín D - Kalciferol reguluje hladinu Vápnika a Fosforu v krvi, podieľa sa tak na stavbe kostí a zubov, pôsobí preventívne proti vzniku osteoporózy. Zvyšuje obranyschopnosť organizmu proti chorobám. Vitamín D si telo samo vytvára pri styku s ultrafialovým žiarením (pobyt na slnku). Nachádza sa tiež v rybách, mlieku a mliečnych výrobkoch.
  • Vitamín E - Tokoferol priaznivo ovplyvňuje funkciu pohlavných orgánov. Pôsobí preventívne proti vzniku srdcových a cievnych chorôb, pretože pomáha znižovať hladinu "zlého" Cholesterolu. Znižuje riziko vzniku rakoviny. Je dôležitý pre zdravie a krásu pokožky. Zdrojom tohto vitamínu sú pšeničné klíčky, orechy a semienka, špenát, kel, ostružiny, ríbezle.
  • Vitamín K - Fylochinón je nevyhnutný pre zrážanlivosť krvi. Pomáha využívať telu Vápnik a znižuje tak riziko vzniku osteoporózy. Zdrojom tohto vitamínu sú listová zelenina (šalát, kel, špenát), mlieko a mliečne výrobky, mäso a vnútornosti.

Akcie a zľavy na e-mail

Už ti neutečie žiadna akciová ponuka na produkty, ktoré ťa posunú bližšie k cieľu!

Denne predáme2 000+ suplementov
Týždenne pribalíme1 500+ vzoriek zadarmo
Mesačne poradíme5 000+ zákazníkom
Ročne nás navštívi1 500 000+ zákazníkov
MOŽNOSTI PLATBY:
DOPRAVA ZADARMO
Objednaj nad 20 € a za dopravu neplatíš.
VERNOSTNÉ ZĽAVY
Nakupuj u nás pravidelne a získaš VIP ceny.
EXPEDÍCIA DO 24 HODÍN
Objednaj do 13:00, balíček odošleme ešte dnes.
VLASTNÝ SKLAD
Vyberaj z tisícov produktov na sklade.
Potrebuješ poradiť?
info@fitness4u.sk
0951 148 801