scroll_to_content

AKO ZATOČIŤ S JARNOU ÚNAVOU?

Konečne! Je tu! Čo? No predsa jar! Zima sa ešte úplne nepustila svojho žezla a ranné mrazíky či studený vietor sú stále v kurze. Pravdou ale je, že sa predlžuje deň a spev vtákov, kvitnúce stromy a všadeprítomná vôňa dažďa nám dávajú jasne najavo, že jar už čoskoro nastúpi v plnej sile a kráse.

Chceme odhodiť zimné kabáty, chytiť sa každej príležitosti natočiť tvár slniečku a zhlboka sa nadýchnuť čerstvého jarného vzduchu. Prečo nás ale namiesto energie, ktorú by nám malo životadarné slnko vlievať do žíl, prepadá únava a melanchólia? Prečo nás vlastne stále skoršie ranné lúče občas štvú a radšej by sme si ešte trošku prispali? Čo sa to deje? Je niečo zle?

Na jar nie je ničím neobvyklým pociťovať únavu. Po zimnom útlme, nedostatku svetla a mrazivých dňoch naše telo prechádza mnohými fyziologickými zmenami: svetlo má na nás totiž oveľa väčší vplyv, než by sa mohlo zdať. Dlhšie dni menia hormonálnu rovnováhu, reguluje sa hladina hormónu šťastia – sérotonínu a spánkového hormónu melatonínu. Po zime má človek celkovo menej energie. Samozrejme, všetko je veľmi individuálne: ak ste pravidelne športovali na čerstvom vzduchu celú zimu, chodili spať v rozumný čas a doplňovali dôležité vitamíny ako je C alebo D a ako bonus nie ste silní alergici, vyrovnáte sa so zmenou ročného obdobia pomerne ľahko.

Napriek tomu ale existujú objektívne dôvody, prečo sa človek, žijúci v miernom podnebnom pásme (teda v oblasti, kde sa striedajú ročné obdobia), môže cítiť pri nástupe jari úplne vyčerpaný.

Ach to sladké ranné slnko

Deň začína skôr a prináša oveľa žiarivejšie rána, lúče sa vám derú cez okná do izby už pred šiestou hodinou rannou – to Vás samozrejme zobudí a nemôžete znova zaspať. Výsledkom je, že do práce odchádzate mrzutí, bez nálady a ani silná káva situáciu nedokáže zachrániť.

Čo s tým?

Poriadne zatemniť izbu alebo využiť kúzlo masky na spanie. Váš spánok nebude ničím rušený (ak sa teda vo vedľajšej izbe s ranným svetlom neprebúdzajú tiež Vaše ratolesti).

Snažte sa chodiť spať v rovnakú hodinu, pred spaním miestnosť poriadne vyvetrajte, aspoň hodinu pred zaspaním sa nepozerajte na žiadne obrazovky a dajte prednosť knihe. Ak to nejde, vypnite aspoň na vami používanej elektronike modré svetlo. Absencia svetla zvyšuje produkciu spánkového hormónu melatonínu, ktorý vám umožní nielen kvalitný spánok, ale je tiež výborný na prevenciu vzniku nových vrások a spomaľuje celkové starnutie organizmu.

Jarná údržba

Ako už bolo uvedené vyššie, počas zimy môžeme mať nízke hladiny niektorých hormónov na úkor iných. Nedostatok sérotonínu (hormón šťastia) a dopamínu (reguluje v mozgu krehkú rovnováhu dobrej nálady a slasti) po zime môže spôsobovať letargiu až depresívne stavy. Naopak v zime stúpa v tele hladina kortizolu, hormónu, ktorý sa stará o „dostatok paliva“ v tele, reguluje hladinu cukru, ide o „nárazníkový“ hormón, ktorý nás má, laicky povedané, chrániť pred krutou zimou. Ide ale tiež o „stresový“ hormón, zvyšuje krvný tlak a pripravuje telo „na akciu“.

Na sklonku zimy sa preto cítime vyčerpane a potrebujeme sa čelom postaviť prichádzajúcej jarnej únave. Ako na to? Viac sa hýbte, ideálne na čerstvom vzduchu. Pravidelné svižné prechádzky alebo pohodové vyklusávanie sú lepšie za desať doktorov! Sprchujte sa striedavo teplou a studenou vodou: Váš imunitný systém sa lepšie pripraví na striedanie teplôt. Nedostatok slnka a teda i vitamínu D kompenzujte doplňovaním vitamínu v syntetickej forme alebo opäť využite každý slnečný lúč a vystavte svoju tvár jarnému slniečku.

Doplňte vitamíny

Držte sa starého dobrého pravidla aspoň piatich kusov ovocia a zeleniny denne. Snažte sa, aby na vašom stole prevládala červená (vitamíny A, C, K vrátane minerálov ako draslík horčík a vápnik) a zelená (K, kyselina listová a železo) farba. Nebojte sa suplementovať vitamín C, poskytne vám vzpruhu a posilní imunitní systém.

Usmievajte sa na svet

Hľadajte pozitíva, radujte sa z maličkostí a snažte sa vidieť veci v pozitívnom svetle. Dobrá nálada totiž priamo ovplyvňuje procesy v našom tele a to ako sa cítime, sa potom odráža v celkovom zdravotnom stave.